از بلخ تا بلخ
نوشته: کابلی والا نوشته: کابلی والا

از چند سال به این سو ،سیمای فرو ریخته ی بلخ ،عوض شده است.مردم با شور و شعف به کار می پردازند،امنیت گسترده در این شهر حاکم است و بازسازی در عرصه های مهم در این ولایت ،جریان دارد.

 

"حاجی فضل الدین" مردی با ریش سپید که دستار خاکی رنگی بر سردارد و فروشنده ی میوه در شهر مزار شریف است می گوید:« به توکل خداوندوتوجه مسوولین، امنیت در ولایت بلخ موجود است. مردم با آرامش  کار می کنند و جاده ها در شهر قیر ریزی شده اند.»

 

مرد دیگری که قفس کبکش را در دست دارد ،علاقه مند است تا با او گپ بزنم. نزدیکش می روم . او پس از دقت به سراپای من ،خودش را "اکه خیر محمد" معرفی می کند. "خیر محمد " که خودش را "کاکه" می خواند، با ادای ویژه ی مردان عیار می گوید:« لالا به شار شای مردان خوش آمدی . اینجا شار سخی اس،سخی جان نگاوان کل جواناس!»

 

از "اکه خیر محمد " در مورد وضعیت زندگی مردم بلخ می پرسم و از نحوه ی برخورد مقامات ولایت بلخ با مردم سؤال می کنم ، وی در پاسخ می گوید:« زندگی مردم ده بلخ به توکل خدا (ج) و برکت شاه مردان خوب اس. والی ما ده حق مردم دلسوزاس. او یک مرد خرابات و جوانس. ما مردم از والی خود خوش استیم، خدا کنه که دگه ولایاتم ، همچوشخصهای دلسوز و مردم دار پیدا کنن تا اوغانستان ما آباد شوه.»

 

پاکیزه گی، بازسازی شهر، امنیت گسترده ، توجه به وضعیت اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی در بلخ ، همه بازگو کننده توجه جدی والی فهیم این ولایت "سترجترال عطا محمد نور" به این مسائل است و این درست موضوعیست که شهروندان ولایت بلخ بدون داشتن حب و بغض، به آن معترف اند.

 

والی بلخ مرد مبتکر و پیشتاز در عرصه های مختلف به ویژه عرصه ی اجتماعی است . به گونه ی نمونه در زمینه ی اجتماعی به سه نمونه از این ابتکارات وی اشاره می شود:

 

در سال گذشته برای جلوگیری از مصارف بی جا و اصراف در محافل عروسی ، وی طرحی را مبنی بر جلوگیری از مصارف گزاف در رستورانها ارائه کرد تا از یکسو بر بنیاد شعاییر اسلامی از اصراف که عمل نادرست در اسلام پنداشته می شود، جلوگیری شود و از جانب دیگر اقتصاد خانواده های فقیر با مشکل روبرو نشود.

 

 پس از این ابتکار او طرح برنامه های عروسی چندین زوج بی بضاعت را ارائه کرد  و به تشویق تجار ملی در آن ولایت ، هزینه های عروسی این زوج ها را در محافل دسته جمعی پرداخت نمود که تا اکنون این ابتکار جریان دارد.

 

پس از آن به ابتکاروالی آن ولا، بلخ نخستین ولایتی بود که در روضه ی مطهر شاه ولایتماب (حضرت علی) اولین برنامه ی نماز جماعت بانوان در فضای امن راه اندازی شد وسپس ، یکی دو ولایت دیگر به تقلید از ولایت بلخ ، این برنامه ها را عملی نمودند.

امروز بلخ ، نما د افتخار، بازسازی، نوسازی ، شرف و عزت برای افغانستان شده است.امیدوارم روزی فرا برسد تا ولایات دیگر افغانستان _به ویژه کابل پایتخت _نیز با پی گیری تجربه های بازسازی و نوسازی از این ولایات، به زودی چهره اش را عوض بکند.


June 24th, 2009


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها